Vælg en side

Hvad indeholder kurserne i yoga og meditation

Hvert kursus er opbygget som et forløb, hvor du oplever en udvikling i undervisningen under kursets gang. Hvert yogaprogram har en virkning i sig selv og forbereder desuden til næste lektion.

Går du til undervisning regelmæssigt, f.eks hver uge, øges effekten af det du lærer og du får en stabil virkning. Praktiserer du siden øvelserne hjemme får du endnu mere ud af kurset.

Yogastillinger

På grundkurserne begynder vi med enkle spændingsfrigørende øvelser som smidigør og stimulerer hele kroppen. Siden følger mere dynamiske øvelser som specielt styrker ryggen og balancen og tilsidst de dybtgående klassiske yogastillinger.

På mellemtrins- og fortsætterkurserne fordybes det du allerede har lært dig og vi går videre med mere avancerede programmer. Du lærer dig bl.a. at hvile under længere tid i de klassiske stillinger, så krop og sind falder til ro.

Åndedrætsøvelser

Allerede under de fysiske øvelser mærker du, hvordan krop og åndedræt kan fungere sammen – men åndedrætsøvelserne udgør også et kapitel for sig.

Med åndedrætsøvelser kommer du på en præcis måde i kontakt med din fysiske og psykiske energi. Åndedrættet afspejler din tilstand (om du er rolig, sløv, nervøs, klar, ophidset osv.) og derfor kan du også bruge åndedrætsøvelserne til at ændre på din tilstand.

Når åndedrætsøvelser anvendes regelmæssigt styrker de nervesystemet, afspænder hjernen og forbedrer balancen mellem hjernehalvdelene. Mentale spændinger opløses og du kan slippe tilstande som stress og depression.

Dermed styrkes din koncentration og handlekraft.

Afspænding og Yoga Nidra

Vi anvender enkle afspændingsteknikker, der er lette at bruge i hverdagen når som helst, du har brug for det. Desuden arbejder vi med Yoga Nidra, en bevidst dybdeafspænding der fordyber virkningen af de fysiske yogastillinger. Krop, sind og sanser får en hvile som søvn sjældent giver.

Gennem lærerens instruktioner kontakter du vågent kroppens forskellige dele, organer, sanser og hjernen slapper af og samarbejder. Du oplever de psykiske centre (Chakra), symboler og billeder og lærer hvordan du får en beslutning til at virke.

Yoga Nidra er en unik metode, der efterhånden som du praktiserer den igen og igen vænner dig til den afspændte tilstand i krop og sind, så du nemt kan fremkalde den med åbne øjne midt i hverdagens aktiviteter.

Tratak

På alle kurser i Yoga og Meditation indgår koncentrationsteknikken Tratak.

Her træner du evnen til afspændt at holde opmærksomheden ved én ting.

Tratak opløser spændinger omkring øjnene og gør det lettere at visualisere.

Meditation

På grundkurserne i Yoga og Meditation bliver du introduceret til de første par trin i meditationerne Indre Stillhed (Antar Mauna) og Energiens Kilde (den lille Ajapa Japa).

Mellemtrinskurserne er for de, der tidligere har fulgt et eller flere grundkurser. Rådfør dig gerne med læreren, om du er klar til at deltage her. Vi fordyber os i det, du allerede har lært og supplerer med nye øvelser – bl. a. lærer du meditationen Energiens Kilde i sin helhed.

Fremover er det planen at oprette et fortsætterhold for de, der har fulgt et helt grundkurser over 12 uger. Vi går videre med flere trin og længere meditationsforløb.