Intensivt daghold – yoga & meditation

i hjertet af København nær Nørreport

Tilmelding - klik her for at vælge kursus og tilmelde dig

Intensivt daghold for begyndere og fortsættere

Som elev på intensivt daghold lærer du øvelser og teknikker, som du også kan bruge i din hverdag.

Alle kan have fint udbytte af kurset. Det gælder både de som ertrænede, og de som trænger til at komme i bedre form – fysisk såvel som psykisk. Hele kurset opbygger en god kropsfølelse, giver mere energi, ro og psykisk styrke.

Flere gange i løbet af sæsonen vil gruppen blive delt op i 2 hold. Et for begyndere og et for fortsættere. Har du deltaget på et yogakursus her på skolen før, er du velkommen til at deltage på fortsætterholdet.

Ved at gentage begynderholdet vil du sikkert opdage nye ting samt kunne gå mere i dybden med det, som du allerede har lært.

Kik i hold oversigten!

VyaghrasanaFysiske øvelser og åndedrætsøvelser

På intensivt daghold går vi trinvist frem. Du oplever kroppen på ny i de forskellige yogaøvelser og stillinger. Du udvik

ler en større følsomhed overfor kroppen, fjerner spændinger og opnår mere velvære og overskud.

Yogaen lærer dig at finde balancen mellem at være aktiv og være i ro.

Åndedrættet afspejler din tilstand – om du er rolig, utålmodig, sløv, nervøs, rastløs osv. Netop derfor kan du bruge åndedrættet til at transformere tilstanden. Med åndedrætsøvelserne kommer du i kontakt med dit indre overskud: den psykiske energi.

Dybdeafspænding

På kurset lærer du også enkle afspændingsteknikker til brug i hverdagen samt dybdeafspændingen “Yoga Nidra” – at hvile i dig selv.

Yoga Nidra er blandt andet en metode til vågent at udforske grænsetilstanden mellem det bevidste og ubevidste.

Du bliver bevidst om, at du afspænder de forskellige lag i dit væsen for til sidst at opnå en hvilen i dig selv. Du lærer også, hvordan du kan tage en beslutning, så den virker.

  Du opdager og stabiliserer din opmærksomhed og evne til at være vågen, både i handlinger, og når du går dybere i kontakten med dit indre liv.

Indre Stilhed meditation

Du lærer de første trin i denne grundlæggende meditation. Meditationen træner opmærksomheden, så du bliver mere tilstede her og nu. Du lærer at acceptere forstyrrelser og tanker, så sindet bliver stille og kan bruges mere kreativt. Kernen i Indre Stilhed er en transformerende oplevelse af stilheden, hvorfra vi oplever alt andet – det at være et med sig selv.

Energiens Kilde

Med en speciel åndedrætsteknik kaldet “det psykiske åndedræt” og ved at komme i kontakt med de centrale energistrømme i kroppen frigøres energi.

Mentale spændinger frigøres og det åbner op for mere klarhed og den meditative tilstand.

Desuden vil vi kontakte nogle af de såkaldte Chakra (områder i kroppen som er særlig følsomme for psykisk blokering). Dette vil bringe dig nærmere den egentlige meditation.

Mandag til fredag 9.30 – 12.00

Undervisningen på intensivt daghold varer to uger fra mandag til fredag kl. 9.30-12.00.
I ferieperioder er der i stedet én uges undervisning fra kl. 9.30-12.45.

Vi tilbyder intensivt daghold året rundt.

Inspiration og mere læsning

Om yoga

Yoga
Ikke et ondt ord om sved og anstrengelse, men med yoga er der tale om et velvære der grunder sig på andre principper.

Yoga og den finere energi 
Selv om «De små luft- og spændingsfrigørende øvelser» er det første yogaprogram du møder på vores kurser, er det ikke bare for begyndere, det har også en dybere virkning. Pawanmuktasana, som det også hedder, ses ud fra en viden om vitalenergien, som i Indien kaldes Prana og i Kina Ki.

Om åndedrætsøvelser

Hvorfor holde vejret? 
Yogaens åndedrætsøvelser virker stærkt og præcist.

Rigelig med ilt! 
Lægen blev nervøs: Opstår der mangel på ilt når jeg laver åndedrætsøvelser og holder vejret? Så han undersøgte sagen.

Træk vejret gennem næsen! 
Det giver mere ilt til blodet, styrker immunforsvaret og er også godt for hjertet.

En EEG-måling på vekselåndedrættet, Nadi Shodana 
En forbedret balance i hjernen gør dig klar, optimistisk og udadvendt!

Om næseskylning

Læs introduktionen til næseskylning her >>

Om yoga

Yoga – artikel fra Bindu nr. 19.
Ikke et ondt ord om sved og anstrengelse, men med yoga er der tale om et velvære der grunder sig på andre principper.

Yoga og den finere energi – artikel fra Bindu nr 20.
Selv om «De små luft- og spændingsfrigørende øvelser» er det første yogaprogram du møder på vores kurser, er det ikke bare for begyndere, det har også en dybere virkning.Pawanmuktasana, som det også hedder, ses ud fra en viden om vitalenergien, som i Indien kaldes Prana og i Kina Ki.

Om dybdeafspænding

Meditativ dybdeafspænding 
Lidt introduktionssnak om Yoga Nidra.

Billeder af hjernens aktivitet under Yoga Nidra 
Et nyt kapitel i forskningen på meditation, blev det kaldt da forskerne offentliggjorde billederne af yogalærere under Yoga Nidra. Billederne blev taget med et af den moderne medicins mest avancerede instrumenter, PET-skanneren på Rigshospitalet i København.

Tantra og Yoga Nidra 
For første gang fortæller Swami Janakananda om viden og metoder i Tantra som ligger bag de tantriske ritualer og som gør Yoga Nidra så enestående effektiv og dyb blandt afspændinger. Om Nyasa, Chakra, bevidsthed og beslutningen i Yoga Nidra.

Hvad de dog bruger det til 
Menneskers meget forskellige erfaringer med Yoga Nidra…

Om meditation og afspænding

Skumringstimen
Har vi haft en levende meditationstradition i Norden? Mediterede bedstemor? Måske uden at have vidst at det var meditation – hun kaldte det noget andet.

Om Indre stilhed meditation

Indre Stilhed meditation
Om den tantriske meditationen Antar mauna (Indre stilhed) – og om dens forfædre og søskende. En perle af en meditation – på én gang den mest grunnlæggende og avancerede. Den inledes med metoder som gør dig selvstændig i forhold til påvirkninger – såvel indre som ydre.

Om evnen til at opleve
«Nævn trolden ved navn, så sprækker den», siger de gamle eventyr. Lærerens fornemste opgave er at vække eleven til at kunne opleve. Den måske mest frigørende og helbredende evne vi ejer.

Om Energiens Kilde meditation

Energiens Kilde
Ved brug af meditation over længere tid kan hjerneaktiviteten ændre sig vedvarende. Den som mediterer regelmæssigt har altså en varig afspændingseffekt – også i hverdagen.

Psykisk energi
Energi er mere end en opdagelse i vor tekniske tidsalder. «Prana», «Ki», «Mana», «Odins kraft» – den psykiske energi har man kendt til i alle tider.

Kontakt

Købmagergade 65
1150 København K
33 34 35 36
kbh@nullyoga.dk
 Facebook